Domů Auto Moto Smart Concept # 1: Budoucnost je elektrická, na poli čínská a také...

Smart Concept # 1: Budoucnost je elektrická, na poli čínská a také prašná

0

Takový Smart jsme tu ještě neměli. Poprvé … Foto: Smart
Takový Smart jsme tu ještě neměli. Poprvé zaútočí ve třídě SUV. I proto je Concept # 1 největším modelem značky všech dob. Na délku má až 4 290 mm.
Smart stvořil Daimler v roce 1997. Odvážný projekt městského mikroauta však nikdy nenaplnil očekávání koncernu. Platilo to pro první i druhou generaci. Nepomohl ani vstup mezi kupé a roadstery, ani vstup mezi subkompaktní hatchbacky s pomocí Mitsubishi. Proto v roce 2013 spojil Smart síly s Renaultem. Třetí generace se již rodila spolu s novým Twingem. No ani to prodejní bilanci nevylepšili. Spokojený nebyl ani Renault. A tak musel Daimler o pár let opět řešit, co s touto ztrátovou odnoží koncernu. Zejména pokud musela automobilka masivně investovat do elektromobility a šetřit kvůli pokutám za překračování emisí NOx její naftových motorů.

Smart – výroba Hambach
ČTĚTE VÍCE
Daimler se zbavuje fabriky v Hambachu. Smarty nahradí off-road Grenadier!
Spásu našel Daimler v Číně. O projekt projevila zájem čínská automobilka Geely, mimochodem jeden z největších akcionářů Daimleru. V roce 2019 založili společný podnik Smart Automobile a budoucnost výrobce městských aut „přestěhovali“ do Číny. Právě zde má začít Smart novou kapitolu historie. A ta bude nepochybně zajímavá. Naznačila to nedávná studie Concept # 1, představena začátkem září na autosalonu IAA Mobility v Mnichově. Překvapuje zejména tím, že příští Smart se zde ukazuje jako kompaktní prémiové SUV. V této kategorii značka nikdy nepůsobila, ale trend je jasný. Kdo nemá SUV, neexistuje. Na svět se tak dere konkurent Mini Contrymanu.

Concept # 1 zaujme plovoucí střechou, ale i … Foto: Smart
Concept # 1 zaujme plovoucí střechou, ale i obřími 21-palcovými koly.
Koncept má na délku 4 290 mm, na šířku 1 910 a na výšku 1 698 mm. To je obrovský nárůst, pokud uvážíme že 5dveøový Smart ForFour měřil jen 3 495 mm a i ten na platformě Mitsubishi Colt 3 752 mm. Nemluvě o rozvoru 2 750 mm, kterým se Concept # 1 dotahuje na modely nižší střední třídy a o obrovských 21-palcových discích kol, typických pouze pro nejvyšší úrovně plnohodnotných SUV. O design studie se postaral Mercedes-Benz. Mluví o zcela nové DNA. Koncept má robustní, ale aerodynamické tvary a velkou panoramatickou střechu s plovoucím efektem. Ten zvýrazňuje její bronzový lak a světelný prstenec.

Kabina je zatím určena pro 4-člennou posádku …. Foto: Smart
Kabina je zatím určena pro 4-člennou posádku. Vstup do interiéru usnadňuje absentující středový sloupek. I proto se zadní pár dveří otevírá protisměrně.
Motiv úzkých předních světel zopakoval Smart iv zadní části. A dopřál jim také světelné efekty v podobě blikajících trojúhelníků. Ty najdeme iv prazích. Do kabiny se vstupuje přes dva páry křídlových dveří, přičemž zadní se otevírá protisměrně. Studie se tak obejde bez středových sloupků. Kliky jsou téměř neviditelné. Vysunou se až po přiblížení se k vozidlu. To, že studie nemá daleko od reality, naznačují i ​​klasické zpětná zrcátka. Žádné kamery se nekonají. A s realitou má mnoho společného technika. Smart Concept # 1 je totiž postaven na zcela nové elektrické platformě SEA (Sustainable Experience Architecture), které vyvinulo čínské Geely. Konečně, Smart byl první značkou na světě, která v roce 2019 skoncovala se spalovacími motory.

Plovoucí středové konzole dominuje … Foto: Smart
Plovoucí středové konzole dominuje 12,8-palcový infotainment s umělou inteligencí.
Bohužel, technické parametry jsou zatím tajemstvím. Neznáme kapacitu baterií, výkon ani dojezd. Smart ale slibuje, že nová architektura přinese rychlé nabíjení, skvělou dynamiku a rozsáhlou digitalizaci. Až 75% funkcí bude možné aktualizovat on-line. Tomu odpovídá i infotainment Avatar AI s umělou inteligencí a 12,8 palcovou obrazovkou. Grafika trojrozměrného glóbu zprostředkovává vstup a pohyb v menu. No k dispozici je i pokročilé hlasové ovládání známé z Mercedesů-Benz. Kabina je určena pro 4-člennou posádku na samostatných sedadlech. Futuristickou atmosféru dotvářejí lesklé bronzové dekorace, bílé čalounění a ambientní osvětlení střechy či podlahy.

Huawei Seres SF5 (2021)
ČTĚTE VÍCE
Huawei začal prodávat první smart auto. Jeho SUV má vlastní operační systém
Smart netají, že Concept # 1 už nemá daleko na montážní linky. Možná se ještě vzdá některých výstřelků, jako například protisměrných dveří. Výroba největšího Smartu v historii spolu s dalšími novými modely už nebude probíhat ve francouzském Hambachu, ale v Číně. Produkční verze by se měla ukázat příští rok a v roce 2022 zamířit nejen do Číny, ale i do Evropy.

BEZ KOMENTÁŘE

Exit mobile version