Je to jakoby se Apple zbavil konektoru na sluchátka ještě předtím, než bylo vynalezeno Bluetooth, tvrdí na adresu nového volantu Yoke jedna z nejrespektovanějších spotřebitelských organizací. Americká automobilka na kritiku nereaguje.
Tomáš Andrejčák 21.09.2021 16:00
„Polovolant“ Tesly, který nazývá Yoke, je možno … Foto: Tesla
„Polovolant“ Tesly, který nazývá Yoke, je možná efektní, ale přináší příliš mnoho potenciálních rizik. Důvodem k jeho použití bylo podle Elona Muska jen to, že další kruhový volant mu připadal „nudný“.
Modernizovaná Tesla S Plaid sice šokuje svým výkonem a dynamikou, ale její nový futuristický volant Yoke, který připomíná řízení v kokpitu letadla, je pod palbou kritiky. Ani se není čemu divit. Tesla totiž kromě samotného volantu nezměnila na řízení nic jiného. A nemá ani žádné smysluplné vysvětlení, proč nahradila klasický kruhový tvar jakýmsi „jhem“. Elon Musk napsal na Twitter jedině to, že další kruhový volant by byl prostě nuda. Od začátku však bylo jasné, že to nemůže dobře fungovat. Přestože Elon Musk slibuje, že jeho auta budou brzy autonomní, pravdou je, že stále potřebují lidského řidiče a že jejich autopilot není v ničem lepší, jako autonomní systémy konkurentů, ačkoli jim dovoluje více riskovat.
Tesla S Plaid – rekord na Nürburgringu 2021
ČTĚTE VÍCE
Odveta po dvou letech: Tesla S Plaid rozdrtila na Nürburgringu Porsche Taycan
Zatímco však dosud se kritika „polovolantu“ odehrávala na sociálních sítích, tentokrát si ho vzala na mušku spotřebitelská organizace Consuper Reports. Nejprve měla záměr otestovat model S Plaid v klasickém nezávislém testu, i proto nejnovější Tesly koupila anonymně, ale nakonec usoudila, že technologická novinka si zaslouží samostatný materiál. Volant Yoke si tedy vyzkoušelo až deset testovacích jezdců. A z výsledků nebude mít americký výrobce elektromobilů radost. I když s oblibou na výhrady nereaguje. Všichni testeři se shodují, že jednu jedinou výhodu volantu Yoke zastírají potenciální rizika. Tou výhodou je lepší výhled na přístrojový panel, protože vrchní část věnce zde chybí.
Jen jedna výhoda
Ale i toto pozitivum platí pouze v případě, že je volant v základní poloze. Pokud ho otočíte o 180 stupňů, spodní část „jha“ vytvoří ve výhledu překážku. Ostatní postřehy testovacích jezdců byly jednou velkou sprškou nespokojenosti. V první řadě se každý stěžoval na bolest rukou. Ruce na tomto volantu si není kam odložit, takže třeba neustále svírat dlaně, aby vám z něj nespadly. Při delších trasách to může být opravdu velký problém. Navíc vám volant neumožňuje držet ho obecně doporučeným způsobem, pokud to vyjádříme na ciferníku hodinek, například v pozici „za 10 minut dvě“, protože tam, kde byste měli mít ruce, je jen vzduch. Ani tam se to ale nekončí. Rukojeti na volantu jsou příliš hrubé, což je problém pro lidi s menšími dlaněmi, zvláště pro ženy.
Tesla S Plaid je nepochybně úžasný … Foto: tesla
Tesla S Plaid je nepochybně úžasný elektromobil, ale její volant budí obavy.
Další oblast výhrad se snesla na samotné ovládání. Tesla S není vybavena řízením „Drive-By -Wire“. Má tedy mechanické propojení volantu s převodovkou řízení a posilovačem. To znamená, že volant vyžaduje například při parkování nebo prudších vyhýbacích manévrech více otáček a překládání rukou. Při polovolante je to velký problém, protože vaše ruce skončí ve „vzduchoprázdnu“, případně zcela sklouznou z volantu. To může být nebezpečné v krizových situacích. Consumer Reports doslova konstatuje, že klasická práce s volantem není při těchto manévrech možná. Kritika mířila i na velký rozdíl účinku posilovače řízení. Volant při vyšších rychlostech nečekaně ztuhne, což opět komplikuje ovládání.
Volant způsobuje chaos
Stále jsme však neskončily. Nový volant Tesly S Plaid znamená i reorganizaci tradičních ovladačů směrových světel. Páčky na sloupku řízení nahradily ploché tlačítka. To znamená, že se pohybují spolu s „věncem“. Při natočení volantu tak ztrácíte představu o tom kde jsou. O intuitivnosti nemůže být ani řeči. Testovací řidiči často spínač museli hledat vizuálně, případně stačily spínač nesprávného směru. A ještě k tomu museli směrové světlo manuálně vypnout. Jinak zůstává aktivovány. Podobné problémy se týkají spínače dálkového světla klaksonu či aktivace stěračů, opět na volantu. Řidiči často místo zapnutí směrových světel troubili a blikaly na nevinných účastníků silničního provozu. Nebo když potřebovali použít výstrahu, ploché tlačítko na „jho“ nenašli.
tesla jízda
ČTĚTE VÍCE
Video: Tesla opět předvedla co (ne) dokáže její Autopilot
To je dost mnoho důvodů pro to, aby Tesla tento nesmysl odstranila. Jenže on je v Tesle S Plaid v sériové výbavě a není ho možné zaměnit za klasický volant. Na kritiku Consumer Reports a otázky k volantu Tesla zatím nereagovala. A s největší pravděpodobností ani reagovat nebude.